søndag 13. juni 2010

50 000 km - er det langt, eller......

På vei til Rett Vest treffet rundet km telleren på Sprint'en 50 000 km. Ett lite jubileum altså. Jeg har kjørt alle mine tidligere sykler langt over 50 000, så det er forsåvidt ikke noe nytt. Det nye er at jeg enda ikke har hatt av toppen eller gjort noe andre inngrep i motoren.

Tidligere når jeg har sett på annonser på finn med sykler som hadde gått 50 000 eller mer tenkte jeg ofte at de har gått alt for langt. Men, har de egentlig det?  Er de ferdig?

Skal jeg dømme etter erfaringene med de 50' første på min Sprint er de definitivt ikke det. De første 16' var før min tid, men resten har jeg ansvar for. Ikke en eneste gang har sykkelen stoppet langs veien og jeg har heller aldri måtte la sykkelen stå i garasjen i påvente av deler som må skaffes.
Den første sommeren jeg hadde sykkelen tok jeg en tur over fjellet og lot Geir hos Classic ta en full gjennomgang. Ett styrelager ble skiftet ellers var det kun nødvendig med arbeid i hht foreskrevne servicepunkter for sykkelen.

Etter denne hovedservicen har det bare å følge serviceheftet å gjøre vedlikehold som er foreskrevet der. Det eneste jeg kan komme på som kunne ha stoppet med var en svært så irret elektrisk kontakt. Dette ble oppdaget av Geir på en service, da han ikke fikk kontakt med ECU med måleverktøyet sitt. Det var ikke kritisk på det tidspunktet med jeg ble anbefalt å gjøre noe med det i løpet av vinteren.

Etter vel 3 år med Sprint'en blir vi stadig bedre venner. Motoren maler fortsatt som en katt og er like herlig og fleksibel som da jeg prøvde den for første gang. Det kjennes ut som om demperen bak kan tåle en liten justering etterhvert, men det kan like gjerne være at jeg presser sykkelen litt mer nå, som at det er snakk om slitasje.

Jeg har hørt om andre Sprinter som har gått både 100 og 150 tusen km, så jeg forventer helt klart at Sprint'en kommer til å ta meg på mange flotte turer i tiden som kommer. Hvem vet? Kanskje kommer det en liten rapport her om hvordan det er å runde se telleren runde 100 000 km. Skal vi si om ca. 3 - 4 år?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar